Vertrouwen terug in kulturhus

Gepubliceerd op 11 maart 2020 om 19:42
Vertrouwen terug in KulturhusTrefpunt Heeten 2020

De nieuwe beheerder Anja Beumer en bestuursvoorzitter Peter Koerkamp zien het kulturhus in Heeten weer opbloeien. © FOTO HISSINK

Na veel gedoe zit Kulturhus 't Trefpunt weer lekker in de zwarte cijfers. De huiskamer van Heeten doet het zelfs beter dan ooit. Dat de nieuwe beheerder dit keer een vrouw is maakt volgens het bestuur niet uit. ,,Het is de aard van het beestje'', zegt bestuursvoorzitter Peter Koerkamp..

De huiskamer van Heeten draait weer als vanouds en dus op volle toeren. Alle neuzen van oude en nieuwe vrijwilligers wijzen dezelfde kant uit. Het bestuur zit één keer in de twee maanden met de vrijwilligers om de tafel en verenigingen doen steeds vaker een beroep op de gratis ruimtes in de oude pastorie.

Een grote opluchting voor het bestuur. Want de onenigheid met de vorige beheerder veroorzaakte twee jaar geleden veel onrust. Enkele vrijwilligers liepen weg en één vereniging nam zelfs de overweging om elders een onderkomen te zoeken.

Vooruit
Maar van al dat is niets meer te merken. ,,We hebben het achter ons gelaten en kijken alleen maar vooruit'', reageert Peter Koerkamp met een grote glimlach. ,,Die periode heeft ons heel veel energie gekost. Maar gelukkig is de harde kern vrijwilligers gebleven, zijn er nieuwe bij gekomen en hebben we een ontzettende fijne beheerder gekregen.'' Het bestuur was op zoek naar een echte verbinder. Het liefst iemand uit Heeten zelf. Dat die gewoon in het pand rondliep wisten ze niet. Anja Beumer (37) was namelijk al vrijwilligster bij de hobbyclub en communiegroep. Ze kent het kulturhus op haar duimpje. Het bestuur echter nog niet.

,,Dat komt omdat de beheerder alle gesprekken met de vrijwilligers voerden. Daar is nu verandering ingebracht'', vertelt Koerkamp. ,,We vonden dat we meer zichtbaar moesten zijn voor iedereen. Zo draai ik ook wel eens bardiensten. Omdat ik het leuk vind, maar ook belangrijk vind om in contact te zijn met iedereen die hier binnenkomt. We zijn van vijftig naar ruim zeventig verenigingen gegaan. Ook dankzij het netwerk van Anja.''

Die eerst twijfelde of ze de functie wel op zich wilde nemen. Kon ze wel flexibel zijn met drie kinderen thuis. Dat kon gelukkig. Ze draagt het kulturhus inmiddels zo'n warm hart toe dat ze het zelfs als haar vierde kindje omarmt. ,,En er zijn sindsdien veel meer jonge mensen betrokken. Het is fijn dat er weer vertrouwen is vanuit de burgers. We mogen ons gelukkig prijzen met zo'n prachtige locatie die voor iedereen toegankelijk is en waar nog veel meer uit te halen valt.''

Zo krijgt het Kulturhus onder meer een terrasfunctie, komt op de vloer van de Achterhuuszaal een afbeelding van een archeologische opgraving, hoopt het bestuur nog meer commerciële partijen aan te trekken om geld te genereren voor onderhoud van het grote pand en in de toekomst het podium te zijn voor try-outs van opkomende artiesten.